Co je mindfulness

Schopnost záměrně věnovat pozornost tomu, co se děje v přítomném okamžiku,
a to bez posuzování, hodnocení a očekávání.

Jak funguje?

Vytvořením adekvátního kontaktu s tím, co zažíváme, získáváme odstup, vhled a větší kontrolu nad tím, co se děje v nás a kolem nás; osvobozujeme se od neprospěšných návyků a otevírá se pro nás prostor nových možností (jak reagovat či nereagovat).

Jak se ji učíme?

Tréninkem a používáním při běžných každodenních činnostech. Všichni se ji můžeme naučit.

Jakou má historii?

Původně inspirována buddhistickou psychologií, se od 70.let 20.století vyvíjí sekulárně, doprovázená celou řadou vědeckých studií a výzkumů, v oblasti fyzického a psychického zdraví, vzdělávání i v pracovním prostředí.

Proč bychom ji měli chtít rozvíjet?

Chceme-li naplno prožívat svůj přítomný život, budovat lepší vztahy k sobě i k ostatním lidem, lépe zvládat náročné situace a stres, lépe se soustředit a lépe se učit, budovat kvalitní pracovní prostředí. Chceme-li méně konfliktů v našich každodenních životech.

Dá se nějak změřit?

Ve vědeckých studiích byla použita magnetická rezonance pro potvrzení změn fyzikální struktury mozku v oblastech zodpovědných za pozitivní emoční nastavení.

Jaké jsou s ní zkušenosti?

Objektivní i subjektivní posilování pozitivních emocí, větší radost ze života,vyšší sebedůvěra, větší samostatnost, tělesné zdraví, psychické zdraví, nižší riziko deprese, zdravé pracovní prostředí, vyšší ochota ke spolupráci.

Kde ji lze uplatnit?

Prakticky všude. Doma, v práci, ve škole, při sportu, při jídle, když jsme zdraví i v nemoci.

 

Co je to
mindfulness

Schopnost záměrně věnovat pozornost tomu, co se děje v přítomném okamžiku,a to bez posuzování, hodnocení a očekávání. Jak funguje? Vytvořením adekvátního kontaktu s tím, co …

Kalendář veřejných programů

Seznamte se s nabídkou veřejných programů pro nejbližší období. Pokud nenajdete to, co potřebujete, napište nám.

Organizace podporující mindfulness

kniha Všímavost
reference
Mindfulness v médiích sekci