Tipy na každý den

Nemusíte čekat na výcvik. S rozvojem mindfulness můžete začít právě teď. 

Na co se dnes těším

Udělejte si každé ráno chvilku času a napište si, na co se dnes těšíte. Nemusí to být jen výjimečné události. Spíš naopak. Zaměřujte se i na malé radosti  nebo třeba na dílčí části nějakých méně příjemných událostí. Například vás čeká jednání na úřadě, které nebude pro vás zřejmě příjemné. Sídlí úřad v architektonicky zajímavé budově, která se vám líbí? Tak se těšte na to, jak si budovu budete moci prohlédnout.

Na co se těšíte si zapište. Pod tlakem času a nestíhání máme tendenci zapomínat. Co se psáno, to je dáno. A zápis vám to rychle připomene.  

K čemu je to dobré? Pravděpodobně si okamžik na který jste se ráno těšili plně uvědomíte v momentě, kdy nastane. To je příležitost, jak z takových radostí můžete čerpat energii a plně si radostné chvíle užívat. Protože se naše pozornost má tendenci zaměřovat spíše na problematické události, je toto cvičením naší pozornosti na to, jak mít v běžném dni více radosti.

 

Meditace milující laskavosti

Posaďte se do pozice podporující vaši bdělost. Přeneste pozornost na to, jak se má vaše tělo právě teď, jaké jsou vaše myšlenky a pocity. Posléze ukotvěte pozornost u vašeho dechu a po nějakou dobu u něho zůstaňte. Vezměte si na mysl někoho, na kom vám ve vašem životě záleží. Zůstaňte v představě po nějaký čas s tímto člověkem.
Po chvíli se začněte pomalu říkat tyto věty. Po každé větě si dejte prostor na krátké zamyšlení.

Tento člověk má tělo a mysl, stejně jako já.
Tento člověk má city, emoce a myšlenky, stejně jako já.
Tento člověk byl v určitém okamžiku svého života smutný, zklamaný, rozzlobený, zraněný či zoufalý, stejně jako já.
Tento člověk zažil fyzickou či emocionální bolest, stejně jako já.
Tento člověk by se rád osvobodil od bolesti a utrpení, stejně jako já.
Tento člověk touží být zdravý a milovaný a mít hodnotné a naplňující vztahy, stejně jako já.
Tento člověk se přeje být šťastný, stejně jako já.

Po chvíli můžeme tomu to člověku poslat přání:
Kéž má tento člověk potřebnou sílu, prostředky a veškerou potřebnou podporu, aby mohl proplout úskalími svého života.
Kéž se tento člověk osvobodí od bolesti a utrpení.
Kéž je tento člověk šťastný.
Protože je tento člověk lidská bytost, stejně jako já.
Kéž jsou všichni, koho znám, šťastni.

Nechte ještě po nějaký čas svoje přání doznít.

Inspirováno Meditací milující laskavosti – stejně jako já z knihy Hledej ve svém nitru, Chade-Meng Tan ( česky vydala Euromedia Group k.s. - Knižní klub, 2014 )

Všímavost k dechu - ukotvení v dechu

Tak jako naše tělo potřebuje odpočívat, potřebuje to i naše mysl. Zkuste dát vaší mysli několikrát za den odpočinout. Nejsnažším způsobem může být soustředění pozornosti na váš dech, tj. na nádech a výdech. Cvičení můžete dělat denně, například souvislých 10-20 minut nebo po 2 minutách několikrát za den.


Sedněte si na židli tak, že se nebudete opírat, vzpřimte záda a hlavu, ruce položte na stehna, zavřete oči. Dýchejte neusilovně, jen přeneste vaši pozornost k nádechu a výdechu. Sledujte tok vzduchu od nosních dírek a do vašeho břicha, všimněte si, jak se břicho při nádechu zvedá, a po krátké přestávce začne břicho klesat a následuje výdech. Doprovoďte výdech opět až k nosním dírkám. Pokuste se nenásilně udržet mysl s vaším dechem. Pokud mysl uteče nebo někam zabloudí a všimnete si toho, vraťte ji zase zpět k nádechu a výdechu.

 

Vypijte si svoji kávu všímavě

Připravte si svoji kávu nebo čaj tak, jak si ji obvykle připravujete a v čase, na který jste zvyklí. Pro její vypití si však udělejte čas pouze na pití kávy. Netelefonujte, nemailujte ani nekláboste s kolegy. Věnujte se pouze své kávě. Všímejte si toho, jak berete svůj šálek kávy do ruky, jak jej přibližujete k ústům, všimněte si pocitů, které máte těsně před tím, než si dáte první lok. Nechce kávu chvíli v ústech a zkoumejte chutě. Můžete si nyní všimnout svých myšlenek. Jak se při pití kávy cítíte? Nic nehodnoťte ani neposuzujte, jen pozorujte. Užijte si svoji všímavou kávu.

Co je to
mindfulness

Schopnost záměrně věnovat pozornost tomu, co se děje v přítomném okamžiku,a to bez posuzování, hodnocení a očekávání. Jak funguje? Vytvořením adekvátního kontaktu s tím, co …

Kalendář veřejných programů

Seznamte se s nabídkou veřejných programů pro nejbližší období. Pokud nenajdete to, co potřebujete, napište nám.

Organizace podporující mindfulness

kniha Všímavost
reference
Mindfulness v médiích sekci